Snö!

Hejsan hejsan!

Både igår och idag var jag och Emelie ute och åkte skridskor =) Riktig kul, idag spelade vi bandy och Emelie vann hela tiden =( jag har inte riktigt den där tekniken haha.

Jag tycker det har varit bra att deta har varit minusgrader så länge nu för då har inte isen hunit smälta och man har sluppit tråkigt töväder.

Men imorgon kommer det att komma ännu mera snö, nu tycker jag faktiskt att det räcker med snö;) för då begravs isen och det blir så jobbigt att få bort all snö haha.
Jag var inne och läste på smhi och läste om varningen för morgondagen, så här ser det ut


Nu vet jag att det finns många som är trött på vintern och vill att det ska börja våras. Det vill självklart jag med och jag vill att all snö är borta i april till min födelsedag=p Me eftersom vi har haft en så kall vinter tro jag att det kommer bli en varm sommar =D Man kan alltid hoppas.

Vi hörs
//Josse


Revy

Hej hopp!
Idag blir det revy i Värnamo kl 19.30 (Nyårsrevy i Värnamo: En KulTur)

Får se om det är något att ha, jag vet att det är mycket sång nummer så det låter lovande
Jag skriver mer om hur det var sen när jag har sett den =p

//Josse


Pannkaksrulle med köttfärsfyllning

Ohoj!


I går surfade jag runt lite bland olika bloggar och hitta det ett smarrigt recept som jag tänkte att jag måste prova. När jag kollade på receptet idag blev jag sugen och tänkte att jag kunde överraska familjen med middag när dom kommer hem =)Någon nytta kan man väl ha av mig när jag bara går hemma =p. Så sagt och gjort så börja jag stöka runt i köket, (det blev väldigt stökigt haha) för att få ihop allt innan min hungriga familj skulle komma. Jag gjorde pannkaksrullar med köttfärsfyllning. OJ vad gott det va! Du bara måste testa detta.

 

Här kommer receptet:
(Jag använde inte tomat pure utan dubblade chilisåsen istället, du kan ta vilken köttfärs som du tycker är bäst)

Pannkaksrulle med köttfärsfyllning





”Denna pannkaksrulle tycker jag är perfekt till kvällsmat, hyfsat snabb att slänga ihop och framförallt supergott.”



ca 4 pers

2½ dl mjöl

6 dl mjölk

3 ägg

1 tsk bakpulver

½ tsk salt

Fyllning:

300-400 g blandfärs

1 gul lök

3 msk chilisås

3 msk tomatpuré

100 g philadelphiaost

2 msk tacokrydda

½-1 dl vatten

fetaost

paprikasallad på burk

riven ost

 

Vispa äggen lätt och tillsätt hälften av mjölken. Blanda mjölet och bakpulvret och vispa ner det i smeten. Tillsätt resten av mjölken och saltet och vispa. Häll smeten i en ugnsplåt med smort bakplåtspapper.

 

Grädda i mitten av ugnen på 225° i ca 15 minuter. Ta ut den och vänd upp den på ett annat bakplåtspapper, låt svalna nån minut och dra sedan av det översta bakplåtspappret.

 

Stek färsen och löken. Tillsätt chilisås, tomatpuré och philadelphiaost. Rör tills osten smält. Tillsätt tacokrydda och vattnet och låt småputtra tills vattnet kokat bort.

 

Bred på köttfärsfyllningen över pannkakan, strö över fetaost och paprika. Rulla ihop rullen från kortsidan. Strö riven ost över rullen och ställ in i ugnen nån minut till så osten smälter.

 

Servera med sallad.


Hoppas det smaka
//Josse 


Nu har taket rasat in!

Nu är det helg eller rättare sagt vi är mitt i helgen!

I onsdags var jag och hälsade på min farbror i Jönköping, han låg på sjukhuset för att han opererat bort sina gallstenar. Stackarn han hade ont, men han är på bättrings vägen nu och är hemma=)

I torsdags fyllde min kusin 20 år "GRATTIS!!!" och för en liten stund är vi lika gamla, haha det vill säga tills vi når april månad för då hoppar jag fram ett år och blir 21. Men vi firade han igår, det är alltid lika trevlig att möta släkten =) det finn bara en nackdel...De har skaffat två katter och dessutom har farmor & farfar en hund =/ inte precis något jag hurrar för, men som tur är så ser min faster till att "slänga" ner katterna i källaren (Tack för det).

Men i alla fall så var vi där en stund och åt god mat och två mumsiga desserter Mmmmm...

Idag trodde jag att jag inte skulle göra ett dugg, men när man har luggigt och snurrat i sängen onödigt länge så gick jag ner och hämtade frukost. När jag har ätit upp tycker mamma att jag kan åka iväg och handla för det är rätt tomt i skåpen. Jaha tänkte jag, varför måste jag göra det? (Jag kunde slippa om jag städa det huset i stället, NEJ tack) Så jag körde ner till Värnamo och hoppade först in i en affär för att köpa en lampa och något mera, när jag sen går in i affären så är det bara att sätta igång och springa från hylla till hylla för att fylla min vagn. Det var inte lite saker jag fick ihop kan man säga;)
Det är inte det att jag inte gillar att handla för det har jag inget ont av och inte att köra heller, det är att lägga upp allt på bandet man precis har lagt ner i vagnen föra att sen packa ner det snabbt och effektivt igen.

Jag kom hem vid 4 tiden så idag har jag bara handlat och inte gjort något annat, haha som det kan gå=)

Med rubriken syftar jag på att det var tjugondedag jul eller tjugondag knut i onsdags och då (egentligen från i söndags - torsdag) åt jag på mina pepparkakshus och då såg det ut som om taket rasade in=p

Det var nog allt för mig denna gång
//Josse


Mina tre vänner!

Hej hopp! Nu när det gått 10 dagar in på det nya året kanske det är dags att titta in och skriva lite om vad jag har gjort den senaste tiden. =)
Jag har faktiskt spenderat ganska mycket tid med mina kära kompisar nu när de var hemma över julen, vi börjar den 29 december.

 

29 December

Idag träffades vi hemma hos Rebecka för att byta julklappar och bara umgås. Här får vi våra julklappar.

 

 

Vad jag fick

Rebecka: en stjärnformad ”skål” (eller vad man kan kalla det), en påse med polkagriskarameller och en söt magnet med en söt text.

Tezz: glasfat som jag ska måla på, målarfärg och en pensel

Johanna: Johanna Westmans bok Julgodis – för små och stora sockerbagare

 

Av mig fick de varsin personlig filt som jag sydde ihop själv.






R
e
becka (så står det på filten, kanske inte syns så bra)

När vi hade öppnat paketen och suttit och tjatat en stund så bestämde vi oss för att göra pepparkakshus, jag och Tezz smälte sockret och satt ihop till två snygga hus;)

Jag och Tezz hade ett hus att dekorera och jojo och becka hade ett. Jag har gjort hemma som jag skrev i ett tidigare inlägg, så nu trasade jag bara och tryckte fast så många nonstops som det bara gick haha.

 

 

31 December (Nyårsafton)

Idag skulle jag till Johanna i Värnamo för att fira nyår. Johannas mamma hade fixat allt med maten så jag och Johanna slapp att göra det (tack så mycket). När vi satte oss för att äta så titta vi på Shrek 3 som jojo inte hade sett innan, den var bättre än vad jag mins det som. När den var slut så över gick vi till att äta ananas och annat gott. Vi spelade kort, perfekt när man har ätit så man spricker. Vi spelade tills klockan var 23.50 då gick vi för att hoppa i våra kläder för att gå ut och få en fin utsikt över Värnamo och på alla som skulle skjuta sina raketer. Det var grymt fint. Efter en liten stund gick vi hem till jojo och ut på deras balkong och fick några riktigt snygga bilder.

Sen öppnade Johanna en pommac och vi skålade (jojo har bilder på det men har inte fått dem än). När vi var klara med det fortsatte vi och spela, vi gick nog och la oss vid 3.00. Vid kl 8 kommer Johannas lillebror in och tro att han kan väcka sin storasyster M (Johannas lillasyster) men han hitta mig i hennes säng istället, snopet va? Haha jag frågade om inte skulle lägga sig igen och det skulle han, men det gjorde han inte men han lekte tyst och fint på sitt rum. Jag tycker det var en trevlig ”väckning” på den första dagen på det nya året.

 

2 Januari

Gissa vad jag gjorde denna kalla dag? Jo jag var med mina tre super kompisar. Idag var det bestämt att vi skulle åka skridskor (inomhus), men jag och jojo blev lite försenade =p Så när vi inte fick åka mer där inne tyckte jag att vi sticker ut till någon sjö och åker där, sagt och gjort, så åkte vi ut till osudden och åkte tills vi inte såg något (vi var där på kvällen så det blev mörkt snabbt).

 

3 Januari

Idag åkte jag, Tezz och Rebecka till Ullared för att shoppa loss haha, eller jag skulle bara köpa två saker, men desto mer till pappa. Vi spenderade hela dagen i Ullared det var riktigt roligt och trevligt.

 

7 Januari

Denna dagen spenderades i Värnamo med Tezz och becka, Tezz visade oss sin dokumentär hon har gjort och sen umgicks vi bara. Vi 19.00 så ringde Johanna och hon höll på att packa så hon var i telefonen i tre timmar och var med och spelade och vi höll henne sällskap, för vem tycker det är kul att packa egentligen =p

 

Detta är vad jag har hittat på, vi höres

//Josse


RSS 2.0